Mange nyuddannede pædagoger er ikke tilstrækkeligt forberedt til arbejdet i praksis. Evalueringen viser, at kun 23 % af de arbejdsgivere, der har ansat nyuddannede pædagoger, og 37 % af de nyuddannede selv, i høj eller meget høj grad mener, at uddannelsen har klædt dem godt nok på til det arbejde, de møder i praksis. Samtidig vurderer ledere, at der er stor forskel på de studerendes faglige niveau og evne til at begå sig på en arbejdsplads.
Op mod 25 % af praktikvejlederne mener, at praktikprøverne er for lette at bestå, og sammenhængen mellem undervisningen og praktikken vurderes som utilstrækkelig. Under halvdelen af de nyuddannede mener, at der var en klar kobling mellem det, de lærte i praktikken, og det, de lærte i undervisningen. Derudover oplever 21 % af praktikvejlederne, at samarbejdet med professionshøjskolerne ikke fungerer optimalt.
Evaluering af pædagogudannelsen(2021)
Hent Rapport
Mange nyuddannede pædagoger er ikke tilstrækkeligt forberedte til praksis. Kun 23 % af arbejdsgiverne og 37 % af de nyuddannede mener, at uddannelsen i høj eller meget høj grad har klædt dem på til det arbejde, de møder. Ledelsen peger også på store forskelle i de studerendes faglige niveau, og næsten halvdelen af de studerende finder prøverne for lette.
Udfordringerne med praktikken er også tydelige. Selvom de fleste studerende finder praktikperioderne lærerige, vurderer 25 % af praktikvejlederne, at praktikprøverne er for lette, og under halvdelen af de nyuddannede ser en tydelig kobling mellem praktik og undervisning. Desuden oplever 21 % af praktikvejlederne, at samarbejdet med professionshøjskolerne halter.
Mange nyuddannede pædagoger er ikke tilstrækkeligt forberedte til praksis. Kun 23 % af arbejdsgiverne og 37 % af de nyuddannede mener, at uddannelsen i høj eller meget høj grad har klædt dem på til det arbejde, de møder. Ledelsen peger også på store forskelle i de studerendes faglige niveau, og næsten halvdelen af de studerende finder prøverne for lette.
Udfordringerne med praktikken er også tydelige. Selvom de fleste studerende finder praktikperioderne lærerige, vurderer 25 % af praktikvejlederne, at praktikprøverne er for lette, og under halvdelen af de nyuddannede ser en tydelig kobling mellem praktik og undervisning. Desuden oplever 21 % af praktikvejlederne, at samarbejdet med professionshøjskolerne halter.
Become a volunteer
Paragraphs are the main building blocks of web pages. To change what this one says, just double-click here or hit Edit text. You can change the style here, too.