Links
Artiklen fra TV2 beskriver en betydelig tilbagegang i ansøgninger til pædagoguddannelsen og andre velfærdsuddannelser via kvote 2, hvor ansøgninger er faldet med 13% i 2024 alene, og halveret siden 2015. Dette skyldes primært udfordrende arbejdsvilkår og et stigende frafald undervejs i uddannelsen, hvor 15% nu forlader studiet sammenlignet med 10% i 2016. BUPL og andre organisationer ser denne udvikling som kritisk for børns trivsel og efterlyser øget støtte og en massiv opgradering af pædagoguddannelsen.
Artiklen peger på, at nuværende studerende oplever mangel på opfølgning og pædagogiske fagområder under deres uddannelse, og at undervisningen sker på store hold uden mulighed for tæt kontakt med underviserne. Samlet set skaber denne situation ifølge ministeren en farlig "cocktail," som kræver handling for at opretholde både kvaliteten af pædagoguddannelsen og for at forbedre studiemiljøet.
Artiklen fra BUPL beskriver udfordringer i pædagogfaget, som får mange nyuddannede til at forlade det inden for de første fem år. Den peger på, at hårde arbejdsvilkår og manglende støtte i praksis, især under praktikperioder, bidrager til lav fastholdelse. Studerende oplever både professionelt og etisk udfordrende situationer og føler ofte usikkerhed i praksis. Artiklen understøtter behovet for et øget fokus på kvalitet og støtte i praktikken, som kan forbedre studerendes oplevelser og reducere frafald.
Læs mere her
Artiklen på Altinget.dk beskriver en undersøgelse fra EVA, som viser, at hver femte pædagogstuderende mister lysten til at arbejde som pædagog efter praktikperioden. Udfordrende forhold i praksis og en manglende forbindelse mellem teori og praksis nævnes som faktorer, der påvirker de studerendes motivation negativt. Problemer med arbejdsmiljø og mangel på vejledning i praktikken fremhæves som barrierer, hvilket understøtter behovet for bedre støtte og struktur i praktikforløbet.
Læs mere her